Kan ett företag bli medlem i ett bilkooperativ?

Kan ett företag bli medlem i ett bilkooperativ - eller är det endast exkluderat för privatpersoner? Det enkla svaret är att det skiljer sig åt beroende på vilket bilkooperativ man väljer. En kommersiell bilpool har ofta företag som medlemmar. Detta medan ett klassiskt bilkooperativ ofta vänder sig till privatpersoner.

Det finns emellertid undantag även från detta. Idag ser man att många bilkooperativ - som ofta drivs som föreningar - välkomnar även företag som medlemmar. Och, varför inte? Företag har samma behov som privatpersoner och ju fler medlemmar man tar in, desto lägre blir också kostnaderna för varje enskild medlem - samtidigt som det ekonomiska svängrummet blir större. På det stora hela så är det win-win för alla parter.

Varför ska företag välja bilkooperativ?

Företag tjänar på bilkooperativ - eller bilpooler, om man väljer den mer kommersiella lösningen - och man gör det av samma skäl som privatpersoner gör det. Bilar används mindre än vad många tror och i genomsnitt så handlar det om fyra timmar varje vecka. Övrig tid så står bilen still. För företag så är tjänstebilar en dyr extravagans som många försöker komma undan.

Det gör emellertid inte att ett behov av en bil försvinner. Nej, man måste fortfarande kunna låta de anställda ta sig till- och från viktiga möten och man måste kunna erbjuda dem en resa som är komfortabel, säker och som sker i en, så att säga, ståndsmässig bil.

Genom att gå med i ett bilkooperativ så har man möjlighet att boka en bil till dessa viktiga möten och därmed också fylla ett stort behov - till en billig peng. Det här är definitivt framtiden melodi för företag som önskar att sänka sina kostnader och som vill bidra till en bättre miljö.

Vilka nackdelar finns med ett bilkooperativ?

Ser man till nackdelarna med ett bilkooperativ så är dessa väldigt få. På det stora hela så handlar det om stora fördelar. Mot en avgift - deposition, som man sedan får tillbaka då medlemskapet avslutas - och en månadsavgift så får man fritt nyttjande av föreningen bilar. Man betalar per mil - säg 20 kronor - och per timme - kanske mellan 10-15 kronor - och därefter är det bara att boka och hämta bilen på en fast parkeringsplats. Nyckeln man får är personlig och elektronisk och den aktiveras i samband med att bokningen sker.

Man bör emellertid som företag se till att sluta en överenskommelse med bil-kooperativet kring vilka anställda som får köra bilen. Det ska tydlig framgå i kontraktet så att inga missförstånd sker. För denna ringa summa så slipper man alla fasta avgifter och man får en smidig lösning för att ta sig från plats A till plats B.

Den enda egentliga nackdelen med ett bilkooperativ eller en bilpool ligger i sakens natur: bilarna bokas vid behov - och de flesta har samma tider för dessa. Det vill säga: en bil används ofta under helgerna eller under vissa kvällar och det kan skapa en stor konkurrens. För företag så är detta emellertid en icke-fråga. Detta då man har andra tider och andra behov. Man använder bilen under arbetstider och då finns sällan någon konkurrens överhuvudtaget.

Det är definitivt ett bra alternativ för företag som reser lite mer sällan och som inte har det där extrema behovet av firmabilar till de anställda. Behövs en bil lite då och då så är ett bilkooperativ en bra, billig och miljövänlig lösning som är väl värd att titta närmare på.

Vi är ditt bilkooperativ

Är du i behov av en bil - men vill inte lägga pengar på skatt, försäkringar, service och allt annat som kommer på köpet? Anmäl dig till vårt bilkooperativ och njut av friheten som en bil för med sig - men gör det på dina villkor.

Du kan boka bil och använda den då du verkligen behöver. Det kan handla om att åka iväg för att storhandla, det kan handla om att åka iväg på en semester eller om att sticka iväg på en tjänsteresa. Du bestämmer själv. Vi erbjuder en smidig lösning där flexibiliteten är ledordet. Bilarna i vårt bilkooperativ är moderna, säkra och av flera olika modeller.

Ett bilkooperativ är en prisvärd, miljövänlig och trygg lösning. En bil står parkerad mestadelen av ett dygn. Varför inte se till att fler använder den istället? Välkommen till oss!

Senaste artiklarna