Hur fungerar ett bilkooperativ? Ett bilkooperativ fungerar lite olika beroende på vilket man tittar närmare på. Klart står emellertid att grundprincipen är densamma oavsett vilket kooperativ man väljer - och lika klart är att denna lösning börjar bli allt vanligare i Sverige.
Särskilt om man ser till större städer - Malmö, Stockholm och Göteborg - där olika typer av bilkooperativ börjar synas lite varstans. Som lite kuriosa kan vi säga att det idag finns flertalet exempel på där exempelvis bostadsrättsföreningar bildar ett bilkooperativ som medlemmarna kan välja att gå med i och, genom detta beslut, också få tillgång till föreningens bilar. Bilar som normalt leasas över en period över exempelvis tre år.
Hur ser då grundprincipen ut och varför är denna lösning populär i större städer? Själva grundtanken med ett bilkooperativ är att man tillsammans äger ett visst antal bilar. Istället för att var och en har varsin bil så låter man - genom bokningar - alla få möjlighet att nyttja en bil då man verkligen behöver.
Detta är mer än bara en solidarisk tanke. Faktum är att lösningen har extremt många positiva sidor. Dels så är det billigare. Har du någonsin ägt en bil så vet du att de fasta kostnaderna kan vara väldigt höga. Du ska betala skatt, du ska betala försäkringar, du ska betala för service och du ska betala för drivmedel.
Därtill så kan vi även addera att en bil ska besiktigas och att den, i de flesta fall, måste repareras med jämna mellanrum. Det kostar, helt enkelt, pengar att äga en bil - och här har vi inte ens nämnt värdeminskningen som sker.
Alla dessa avgifter kommer man undan genom detta samägande. Man delar på kostnaderna. Det sker normalt genom att man betalar en avgift i inträde (som man sedan får tillbaka i samband med att man lämnar kooperativet) och därefter så betalar man månadsvis för sitt medlemskap. Hur mycket beror helt på vilket kooperativ man tillhör. Klart står att kostnaderna blir avsevärt mycket lägre.
En annan fördel gäller miljön. Dels så används moderna, miljövänliga bilar - som, som sagt, uppgraderas i samband med att leasingavtalet löper ut. Dels så handlar det även om att bilarna används då man verkligen behöver dem.
Det sker inga onödiga resor av slentrian - bilarna används för tydliga syften; detta för att storhandla, uträtta något ärende på annan ort, åka till bekanta som bor långt bort och för att exempelvis åka på en weekendresa i någon annan stad.
En tredje fördel är att man får valuta för sina pengar. Det hör ihop med det vi tittat på tidigare, men vi kan förklara det genom att se på hur ofta en bil egentligen används. Många överskattar behovet av en egen bil. Man tror att den är i rörelse mer än vad den egentligen är. I genomsnitt så används en bil fyra timmar varje vecka. Resten av tiden står den stilla. Det är ganska dyra timmar bakom ratten, särskilt om man ser att kostnaden för en månad brukar ligga i genomsnitt på 3500 kronor.
Väljer man att köra dessa fyra timmar i en bil från ett bilkooperativ så kan kostnaden ligga på - och här räknar vi högt - kanske 200 kronor varje månad. Det är klart att det gör skillnad. Vi ska dock även tillägga att ett bilkooperativ tar betalt för bilens användning. Väljer man att boka en bil så kommer en milkostnad - på kanske 20 kronor - och en timkostnad - som ligger på mellan 10-15 kronor (men med ett tak/per dygn). Det blir, oavsett hur man räknar, betydligt billigare.
Varför storstäder då? Det säger egentligen sig självt. I exempelvis Stockholm så finns det så pass väl utvecklade kommunikationer att man inte behöver en bil - givet var man bor så klart. Bilen behövs för att handla, för att åka på utflykter och för andra speciella saker. Det är den enkla anledningen till varför bilkooperativ börjat bli vanligare i våra större städer. I mindre orter så fungerar det inte på samma sätt. Där behöver man bilen för att klara av vardagen. Där är det svårare att motivera denna lösning.